Κλινική διατροφή

Στο σύγχρονο κλινικό περιβάλλον δεν νοείται ιατρική αντιμετώπιση νόσου άνευ εξατομικευμένης κλινικής σίτισης, είτε αυτό αφορά από του στόματος είτε τεχνητή διατροφή (εντερική – παρεντερική - στομίες) σε συνδυασμό πάντα με την χορηγούμενη φαρμακευτική αγωγή.

Η υπέρταση συνιστάται στην αύξηση της αρτηριακής πίεσης είτε της συστολικής >140mmHg είτε της διαστολικής >80 mmHg εξαιτίας πληθώρας νόσων ή ακόμη και ιδιοπαθούς (ακαθόριστης αιτιολογίας).
Σε κάθε περίπτωση η πρώτη προσέγγιση σύμφωνα με την Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρεία και τις συστάσεις που κατά καιρούς εκδίδει, είναι διατροφή και άσκηση.

Κάθε μορφή καρκίνου προκαλεί διαφορετική συμπτωματολογία η οποία εξαρτάται από το όργανο που νοσεί, από την θεραπευτική προσέγγιση του ογκολόγου (χημειοθεραπεία/ ακτινοθεραπεία/ χειρουργική αφαίρεση) και την εν γένει κατάσταση υγείας του ασθενούς.
Στο γραφείο μας μετράμε με απόλυτη ακρίβεια τις θρεπτικές ανάγκες του ασθενούς και τον σιτίζουμε ανάλογα με την συμπτωματολογία και την πορεία της νόσου. Καθορίζουμε κάθε φορά την οδό σίτισής του (εντερικά ή παρεντερικά από φλέβα). Απαιτείται προετοιμασία και διατροφική υποστήριξη ΠΡΙΝ την έναρξη της θεραπείας προκειμένου να προλάβουμε τις παρενέργειες της (εμέτους, διάρροια, απώλεια βάρους, αδυναμία, ανορεξία,κλπ) αλλά και ΜΕΤΑ για να τις αποκαταστήσουμε.

Τα εγκαύματα είναι η καταστροφή των ιστών του σώματος μετά από επαφή με θερμά σώματα ή υγρά, ηλεκτρισμό, χημικά, τριβή και πάγο.
Η βαρύτητα του εγκαύματος σήμερα κατηγοριοποιείται ανάλογα με την έκταση και όχι το βάθος του, με τα πιο εκτεταμένα να είναι πιο επικίνδυνα για την ζωή από τα βαθιά αλλά τοπικά.
Οι ανάγκες των τραυματιών σε θερμίδες και πρωτεΐνες είναι διπλάσιες ή και τριπλάσιες από αυτές των υγιών και απαιτούν συγχορήγηση κλινικών σκευασμάτων από διάφορες οδούς (εντερικά-παρεντερικά).

Τα γαστρεντερολογικά νοσήματα αποτελούν μια τεράστια κατηγορία νοσημάτων με ποικίλη συμπτωματολογία. Δυσκοιλιότητα , Αιμορροΐδες, Γαστρο-οισοφαγική Παλινδρόμηση, Φλεγμονώδη Νοσήματα του Εντέρου, Νόσος Crohn, γαστροπάθειες, ογκολογικά νοσήματα του γαστρεντερικού,κα.
Όλα τα νοσήματα αυτά απαιτούν ειδική διατροφική παρέμβαση και πολλές φορές συνταγογράφηση ειδικών διατροφικών σκευασμάτων. Κάθε ασθενής έχει μοναδικές ανάγκες γι' αυτό οι απλές –γενικές συμβουλές διατροφής, ακόμη και όταν εφαρμόζονται, δεν βελτιώνουν ικανοποιητικά την κλινική εικόνα με αποτέλεσμα συνεχή ενόχληση από τα παραμένοντα συμπτώματα.

Αυτοάνοσα είναι τα νοσήματα στα οποία το ανοσοποιητικό μας σύστημα ενοχοποιεί και μάχεται ιστούς του σώματός μας με συνηθέστερα την ψωρίαση, την ρευματοειδή αρθρίτιδα, τον συστηματικό ερυθηματώδη λύκο, τον πέμφιγα κα.
Η θεραπεία με κορτιζόνη ή/και χημειοθεραπευτικά απαιτούν τροποποίηση και υποστήριξη της θρέψης των ασθενών με ειδική διατροφή και σκευάσματα για την μείωση των ανεπιθύμητων παρενεργειών της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εμφάνιση οιδήματος συνεπεία της κατακράτησης νατρίου από την κορτιζονοθεραπεία.

Τα αναπνευστικά νοσήματα σχετίζονται συχνά με το υπερβάλλον βάρος δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο υπερφαγίας, λόγω αυξημένων αναγκών συνεπεία της κοπιώδους αναπνοής. Το ίδιο το σωματικό βάρος δημιουργεί αναπνευστική δυσχέρεια λόγω εναπόθεσης λίπους στο θώρακα και μεγέθυνσης του στομάχου που εν συνεχεία πιέζει το διάφραγμα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις υπνικές άπνοιες.

Διάφορες νοσολογικές οντότητες που δυσχεραίνουν την φυσιολογική λήψη τροφής επιβάλλουν για μικρό ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα την σίτιση των ασθενών με τεχνητή διατροφή. Όταν το γαστρεντερικό είναι λειτουργικό η σίτιση μπορεί να γίνει με γαστρικό καθετήρα και την χρήση ειδικών σκευασμάτων που χορηγούνται στον ασθενή με αντλία.

Τα νοσήματα του ήπατος επηρεάζουν και επηρεάζονται από την διατροφή σε μεγάλο βαθμό δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στην υγεία. Οι ηπατίτιδες, παγκρεατίτιδες στην χρόνια μορφή τους απαιτούν προσεκτική διατροφική υποστήριξη έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η διατήρηση της λειτουργίας του αδένα αφενός και η μείωση της πιθανότητας έξαρσης αφετέρου.
Για την χολολιθίαση η διατροφή αποτελεί κεφαλαιώδη αντιμετώπιση για την αποφυγή επώδυνων καταστάσεων.

Σελίδα 1 από 2

Επικοινωνία

Ευθύμιος Β. Γκότσης,DVM

Κλινικός Διαιτολόγος BSc, MSc

ΔΕΧΕΤΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

ΑΘΗΝΑ

ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 177 (Μετρό Κατεχάκη)

Φοίνικας - Φροντίδα Καρκινοπαθών

3ος όροφος

ΤΗΛ.:  2155600155 6974861596

ΣΠΑΡΤΗ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ

ΛΕΩΝΙΔΟΥ 70 , 3ος όροφος

ΤΗΛ.: 27310 72272

info@drgotsisdiet.gr

Γραφτείτε στο newsletter μας και μείνετε ενημερωμένοι.